D Vitamini! Herkese lazım mı? Değilse, kime?

Aşağıdaki özet, Prof. Paul Offit’in https://twitter.com/DrPaulOffit yeni çıkan kitabı “Overkill: when modern medicine goes to far” kitabınıdan (özetlenerek ve basitleştrilerek)… Paul Offit, MD, Aşı Eğitim Merkezi Müdürü ve Philadelphia Çocuk Hastanesi Enfeksiyon Hastalıkları Bölümünde uzman doktordur.

“Bir D vitamini çılgınlığının ortasındayız. 

D vitamini şu anda balık yağı, probiyotikler ve multivitaminler dahil olmak üzere piyasadaki diğer tüm takviyelerden daha fazla satıyor.  Gerçekten de, dört yaşlı yetişkinden biri artık D vitamini takviyesi alıyor.

Bazı ortopedi uzmanları, D vitamini alma zorunluluğumuzu “bir din” olarak adlandırıyor. Çoğu insanın anlamadığı şey, kandırıldıkları.

D vitaminini nasıl yaparız?  Güneş ışığı, cildimizdeki bir tür kolesterolü, daha sonra karaciğerde değiştirilen D3 vitaminine dönüştürür. 

Doktorlar D vitaminini ölçmek için bir kan testi istediğinde, vitaminin aktif formu olmasa da ölçtükleri şey karaciğerde modifiye edilmiş bu formdur.  Aktif form böbreklerde yapılır.

D vitamini, kalsiyumun bağırsaktan emilimini kolaylaştırır. D vitamini olmadan diyetteki kalsiyumun sadece yüzde 10 ila 15’i emilir;  onunla yüzde 30 ila 40 oranında emilir.  Kemikleri güçlendirmek için kalsiyum gereklidir;  gerçekten de vücudun kalsiyumunun yaklaşık yüzde 99’u kemiklerde depolanır.

Yeterli D vitamini üretmeyen kişiler, yeterli kalsiyumu ememezler ve bu da kemiklerin incelmesine (erinesine) neden olur.  Kemiklerin bu incelmesi veya yumuşaması, çocuklarda dizlerin dışa doğru eğilmesine (raşitizm) ve yaşlı erişkinlerde kırık insidansında çarpıcı bir artışa neden olur.

Elli yaşın üzerindeki kadınların yaklaşık yüzde 50’si ve erkeklerin yüzde 25’i hayatlarının bir döneminde kemik incelmesi nedeniyle kemik kırığı yaşayacaktır. Yani, bu önemsiz bir sorun değil.

Diğer adı “güneş ışığı vitamini” olan D vitaminini yiyeceklerden almamız gerekmez. Zaten vitaminlerin çoğunun aksine, yediğimiz besinlerde çok fazla doğal D vitamini bulunmaz.

D vitamini doğada yaygın olmadığından ve bazı insanlar yeterli miktarda güneş ışığı almadığından, yıllar önce ABD’de federal kurumlar gıda üreticilerinden süt, portakal suyu, yoğurt ve kahvaltılık gevreklere D vitamini eklemelerini zorunlu tuttu.

Gıdalara D vitamini eklendiğinde, ABD’de ciddi D vitamini eksikliği sorunu neredeyse ortadan kalktı. 1920’lerde çocuklar arasında yaygın olan raşitizm ortadan kalktı. Ancak, yaşlı erişkinlerde kemiklerin incelmesi (zayıflaması) yok olmadı.

Bu kadar çok insanın artık D vitamini eksikliği olduğuna nasıl inandığımızı anlamak için en başa dönmemiz gerekiyor. İnsanlığın dünyaya ilk çıkışı, güneş ışığının bol olduğu ekvatorda veya yakınında tarih öncesi bir kara kütlesinde gerçekleşti. Cildimizde D vitamini sentezleme yeteneğimiz burada doğdu. 

Ancak güneş ışığının daha az olduğu bölgelere göç etmemiz uzun sürmedi. Bu güneş ışığı eksikliğiyle başa çıkmak için, D vitaminini yağda depolayan ve kışın serbest bırakılabilen bir mekanizma geliştirdik. 

Bu, on haftadan daha kısa olan kışlar için iyi çalıştı. Ancak daha uzun kışlar için D vitamini depoları genellikle tükendi.  Bu noktada D vitamini sadece gıdalardan elde edilebiliyordu.

Çoğu insanın güneş ışığından ve takviye edilmiş gıdalardan yeterince D vitamini aldığı göz önüne alındığında, neden birinin D vitamini takviyesi alması gerekiyor?

Bunun sebebi, D vitamini eksikliğini nerede ise her hastalıkla ilişkili bulan iki çeşit çalışma metodu oldu: Ekolojik ve Gözlemsel

Ancak, ilaç ve aşı denemelerinde “altın standart” olan, “randomize (rasgele) kontrollü klinik çalışmalar” iki metodun da tersini buldu…

Yani D vitamini:
Kanseri tedavi etmiyor, kanseri önlemiyor, felç veya kalp hastalığını önlemiyor, öksürüğü, doğuk algınlığını veya boğaz ağrısını önlemez, çeşitli diğer hastalıkları önlemez, kırıkları önlemez.

Peki çalışma sonuçları neden birbiriyle çelişiyor?
Gözlemsel çalışmalar, D vitamini alan ve almayan kişiler arasındaki kritik farklılıkları hesaba katmadı.

D vitamini, kötü sağlığın bir nedeni değil, kötü sağlığın bir göstergesidir.

D vitamini seviyeleri tek başına birinin D vitamini eksikliği olup olmadığını belirleyemez.

ABD’de, hiçbir gruba Afrikalı Amerikalılardan daha sık veya daha yanlış bir şekilde D vitamini eksikliği teşhisi konmamıştır. Siyah insanlarda D vitamini seviyeleri beyaz insanlara göre sürekli olarak daha düşük olduğu için, siyah insanlara genellikle ek D vitamini almaları gerektiği söylenir.

Bununla birlikte, siyahların kemik mineral yoğunlukları beyazlardan önemli ölçüde daha yüksektir. Bu nasıl mümkün olabilir?

Siyah insanlar açıkça daha düşük D vitamini seviyelerine sahip olsalar da, vücut tarafından kışın D vitamini depolamak için kullanılan bir şey olan D vitamini bağlayıcı protein seviyeleri de çok daha düşük. 

Bu protein tarafından daha az D vitamini bağlı olduğundan, serbest D vitamini bağırsaktan kalsiyumu emmek ve güçlü kemikler oluşturmak için daha fazla kullanılabilir. Siyahi hastalarda sadece D vitamini seviyesini ölçerek sürekli olarak yanlış teşhis konulmuştur.

Doktorların D vitamini bağlayıcı proteini ölçmedeki başarısızlığı, sorunun sadece bir parçasıdır.

Kalsiyum, güçlü kemikler inşa etmedeki önemine ek olarak, kalpteki elektriksel uyarıların normal işlevi için de kritik öneme sahiptir. Kan dolaşımında çok fazla veya çok az kalsiyum, kalbin durmasına neden olabilir. 

Kan dolaşımındaki belirli kalsiyum seviyeleri yaşam için gerekli olduğundan, bu oldukça hassas düzenlenmiş bir süreçtir. Ve ne D vitamini ne de D vitamini bağlayıcı protein düzenlemeyi yapmıyor. 

Aksine, her ikisi de boyunda tiroidin arkasında bulunan bir bez tarafından düzenlenir: paratiroid bezi adı verilen bu bez, D vitamininin böbrekteki aktif formuna dönüşmesini düzenleyen parathormon (PTH) adlı bir madde salgılar.

Kan dolaşımındaki kalsiyum seviyeleri çok düşükse, PTH, kemiklerin tehlikeli derecede zayıfladığı anlamına gelse bile, kalsiyumu kemiklerden serbest bırakır. Vücut, düzgün atmayan bir kalptense zayıflamış kemiklerden acı çekmeyi tercih eder.

D vitamini, güneş ışığının geliştirdiği tek kimyasal değildir.

Ekvatorda veya yakınında yaşayan insanların daha uzakta yaşayanlardan daha sağlıklı olduğunu gösteren araştırmalar başka bir nedenden dolayı yanıltıcıydı.  D vitaminine ek olarak güneş ışığı, ağrıyı değiştiren beta-endorfinler gibi çeşitli diğer maddelerin üretimini de artırır;  PTH’ye karşı çalışan kalsitonin;  kan akışını, iltihabı, ağrıyı, ruh halini, kaygıyı ve hücre büyümesini etkileyen P maddesi;  bağışıklık sistemini ve iltihabı kontrol eden adrenokortikotropik hormon (ACTH);  ve iştahı azaltan, libidoyu artıran ve cilt pigmentasyonundan sorumlu olan melanosit uyarıcı hormon. Tüm bu maddeler sağlığı etkiler, hepsi güneşe maruz kalındığında artar ve hiçbiri güneşe maruz kalmanın cilt üzerindeki etkisini belirleyen çalışmalarda ölçülmemiştir. İ

Eldeki tüm bu bilgilerle, iki federal danışma organı aynı sonuçlara ulaştı: (1) Güneş ışığına ve güçlendirilmiş gıdalara maruz kalmak, tek başına ABD nüfusunun yüzde 97.5’i için yeterli D vitamini sağlıyor. (2) 20 nanogramın üzerindeki kan seviyeleri (bir nanogram, bir gramın milyarda biridir) D vitamini yeterlidir; ve (3) D vitamini eksikliği için test edilmesi gereken tek kişi kemikleri incelmiş kişilerdir; kilo verme ameliyatı veya çölyak hastalığı gibi bağırsaktan yağ emilimini etkileyen koşulları olanlar;  ve steroidler ve nöbet önleyici ilaçlar gibi D vitamininin emilimini veya işlenmesini etkileyen ilaçları alanlar. 

Gıdalardan D vitamini alamayan kişiler için, IOM, yetmiş yaşına kadar günlük 600 IU ve daha yaşlılar için 800 IU alımını tavsiye etti.  Diğer herkes D vitamini için test yaptırmayı ve D vitamini takviyesi almayı bırakmalıdır.

Vücuttaki çoğu hücrenin D vitamini için kendi reseptörleri vardır ve D vitamini hücrelere bağlandığında, Vücuttaki çoğu hücrenin D vitamini için kendi reseptörleri vardır ve D vitamini hücrelere bağlandığında,

Ayrıca D vitaminini aktif formuna çeviren enzimin sadece böbreklerde bulunmadığını;  kolon, prostat ve memede de bulunması, D vitamininin bu bölgelerdeki kanser insidansını neden azalttığını açıklayabilir.  Son olarak, araştırmacılar, D vitamininin kemik metabolizması üzerindeki etkisine ek olarak, bağışıklık sistemini ve diğer hormonal sistemlerin yanı sıra hücrelerin nasıl büyüyüp farklılaştığını da etkilediğini buldular.

D vitamini, kötü sağlığın bir nedeni değil, kötü sağlığın bir göstergesidir. D vitamini seviyeleri, bir kişinin D vitamini eksikliği olup olmadığını tek başına belirleyemez.

D vitamininin güneş, karaciğer ve böbrekler tarafından sentezi arasındaki etkileşim;  D vitamini bağlayıcı protein tarafından yağda D vitamini depolanması;  ve hem D vitamini hem de kalsiyumun PTH tarafından düzenlenmesi karmaşıktır. 

Dolayısıyla doktorlar D vitamini düzeyi aldıklarında, sürecin yalnızca bir kısmına bakıyorlar ve bu da yanıltıcı olabilir.  Kalsiyum, PTH, D vitamini bağlayıcı protein ve D vitaminini aynı anda ölçmek çok daha doğru olacaktır. Bunu yapan nadir doktor vardır.

D vitamini, güneş ışığı tarafından geliştirilen tek kimyasal değildir. Güneş ışığı ayrıca ağrıyı değiştiren beta-endorfinler gibi çeşitli diğer maddelerin üretimini de artırır;  PTH’ye karşı çalışan kalsitonin; 

kan akışını, iltihabı, ağrıyı, ruh halini, kaygıyı ve hücre büyümesini etkileyen P maddesi;  bağışıklık sistemini ve iltihabı kontrol eden adrenokortikotropik hormon (ACTH);  ve iştahı azaltan, libidoyu artıran ve cilt pigmentasyonundan sorumlu olan melanosit uyarıcı hormon. 

Tüm bu maddeler sağlığı etkiler, tümü güneşe maruz kalındığında artar ve hiçbiri güneşe maruz kalmanın insan sağlığı üzerindeki etkisini belirleyen çalışmalarda ölçülmemiştir.

D vitamini eksikliği için kimlerin test edilmesi gerektiği ve kan dolaşımındaki hangi D vitamini düzeylerinin yeterli olduğu.

Güneş ışığına maruz kalmak ve D vitamini takviye edilmiş gıdalar tek başına yeterli D vitamini sağlar. 20 nanogramın (1 ng bir gramın milyarda biridir) üzerindeki kan seviyeleri yeterlidir;

D vitamini eksikliği için test edilmesi gerekenler: kemikleri incelmiş kişiler;  kilo verme ameliyatı veya çölyak hastalığı gibi bağırsaktan yağ emilimini etkileyen koşulları olanlar; steroidler ve nöbet önleyici ilaçlar gibi D vitamininin emilimini veya işlenmesini etkileyen ilaçları alanlar. 

Gıdalardan D vitamini alamayan kişiler için, IOM, yetmiş yaşına kadar günlük 600 IU ve daha yaşlılar için 800 IU alımını tavsiye etti.  Diğer herkes D vitamini için test yaptırmayı ve D vitamini takviyesi almayı bırakmalıdır.”

Paul Offit’in konu ile ilgili bazı diğer kitapları:


Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s